AOL Instant Messenger (AIM) stängs ner i December

AOL Instant Messenger (AIM) är antagligen ett program som många läsare inte känner till. Det var ett program som förändrade hur många av oss kommunicerade med varandra. AIM var föregångaren och inspirationen för något modernare program som MSN Messenger. Vilket även det har tappat otroligt i populäritet till nyare program som Skype, Facebook, WhatsApp med fler. AOL är ett företag som fortfarande är aktivt till idag men AIM är vad som gjorde internet-jätten känd för konsumenter under 90-talet.

 

För många av oss som var aktiva internetanvändare under den tidigare perioden är AOL en nostalgisk representation av de gamla tiderna. Allting från hur det du sorterade dina kontakter till ljuden som kom med deras service. Att AIM som service slutar i december kommer inte påverka många men det är en nostalgisk påminnelse för många av oss.

Förändring i hur vi kommunicerar

Anledningen till varför AIM inte används längre är ingen stor hemlighet. Vi som användare har andra förväntningar i hur vi kontaktar andra personer. Vi har skett stora utvecklingar sedan AIM lanserades, både inom tekniken och samhälle. Program eller services som är baserade på kommunikation kan vara det tydligaste exempel av nätverkseffekt. Desto fler som använder produkten, desto mer värde finns det för användare.

Därför är det inte förvånande att vi började använda kommunikationskanaler som transcenderar ett företag och service. SMS trenden under tidigt 2000-tal dominerade vår kommunikation och det är först de senaste åren vi har sett förändringar. Facebook är för tillfället marknadsledare i kommunikation. Vi har förfinat vår kommunikation där Facebook används för mer personliga kontakter och SMS används för andra kontakter. Självklart finns det kulturella skillnader och det finns fortfarande konkurrenter och alternativ till Facebook messenger. T.ex. WhatsApp.

Antagligen kommer Facebook åtminstone under den närmsta framtiden vara vår dominanta kommunikationskanal. Plötsliga förändringar sker däremot ofta och är nästan aldrig förväntade. Företag som AOL förutspår inte sina fall och vi tvivlar på att Facebook kommer vara ett undantag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *